14. august i år hadde Vilde Dyresen sin første dag som lærling i kontorfag hos Tungbilskolens avdeling på Hamar. 18-åringen fra Åsbygda i Stange kommune har i månedene siden oppstart funnet seg godt til rette.
For at vi skal bli bedre kjent med TK Gruppens første lærling, har markedsavdelingen tatt en prat med Vilde.

- Det er Vilde som egentlig er ansvarlig for at vi er en lærebedrift, sier Siri Nereng. Hun er kontoransvarlig på Tungbilskolen Hamar.

- Vilde kom først til oss og spurte om å få være her på utplassering, noe vi sa ja til. Da det ble tid for Vilde å søke lærlingplass, bestemte vi oss for å søke om å bli lærebedrift. Slik fikk vi beholde henne her hos oss.

Som godkjent lærebedrift er det viktig å følge opp lærlingens læreplan, slik at kandidaten oppnår de målene som er satt for å få fagbrev. Sammen med Vilde har Siri satt opp en læreplan som gjør at hun når målene for fagbrevet, samtidig som hun lærer seg det som trengs for å jobbe hos en trafikkskole.

- Vilde er faglig dyktig og lærer seg ting raskt, noe som gjør at opplæringen går veldig bra. I tillegg er hun positiv og blid og passer godt inn her sammen med oss andre, smiler Siri.

Hvorfor valgte du denne utdanningen?

- Jeg gikk først VG1 salg, service og reiseliv, deretter gikk jeg VG2 salg og reiseliv og tenkte egentlig at jeg skulle jobbe med noe innen det, Sier Vilde.

Men så kom Korona og gjorde at det ikke var mulig å være praksiskandidat innen reiseliv. Da det ikke ble noe av det, fikk hun læreplass på Tungbilskolen og Opplæringskontoret for transport og logistikk.

- Når jeg bega meg ut på det, så tenkte jeg ikke så mye over det, men nå i ettertid har jeg tenkt at dette er en sikker fremtidig jobb. Det er en type arbeid man kan ha lenge, og som det er behov for i lang tid fremover. Det er en sikker og trygg arbeidsplass med gode kollegaer og godt samhold, og det gjør at jeg vil bli værende her.

Nå er du lærling hos Tungbilskolen på Hamar og hos Opplæringskontoret for transport og logistikk. Hva er det mest utfordrende med å være lærling i denne bransjen?

- Det som er mest utfordrende for meg er at alt er helt nytt og det er mye jeg må sette meg inn i. Men jeg tenker at sånn er det jo sånn i andre bedrifter også, så man må ta det litt etter litt. Og det har jo gått veldig bra så langt.

- Jeg har veldig flinke kollegaer rundt meg som hjelper meg i gang, og jeg føler jeg blir mer og mer selvstendig. Det jo veldig gøy. Og det har jo gått veldig bra så langt.

Hvordan opplever du at miljøet er hos Tungbilskolen på Hamar?

- Det er veldig bra. Lite og intimt, ler Vilde.

- Vi går kjempegodt overens og jeg trives veldig godt med de kollegaene jeg har rundt meg, og jeg har det veldig bra. Jeg trives godt og føler jeg har gjort et godt valg for meg selv.

- Folk i bedriften er veldig behjelpelig, både her på Hamar og i de andre avdelingene i Tungbilskolen. Det er bare å spørre så får man alltid gode svar.

- Vi hjelper hverandre, og det gjør at vi bygger opp vår felles kunnskap på tvers av avdelingene, konstaterer Vilde.

- Det går ikke en dag der vi ikke prater med hverandre. Det blir mer og mer kommunikasjon for hver dag, og etter hvert vil det også bli naturlig med mer kontakt med de andre skolene rundt om i landet.

Du startet læretiden 14. august, og etter kun et par uker fikk du være med på fagsamlingen for TK-gruppen i Haugesund og fikk treffe folk fra hele konsernet. Hvilke inntrykk sitter du igjen med av «oss andre»?

- Det var veldig bra. Det er en trygg og god gjeng og alle er åpne for spørsmål. Det har vært veldig fint og jeg har blitt veldig godt tatt imot. Det setter jeg stor pris på.

Hvordan er det å være lærling?

- Det var jo spesielt og gå rett fra skole til å være lærling, og blant annet ikke se venner hver dag som tidligere.

- For min del har det gått kjempebra og jeg er veldig fornøyd med sånn situasjonen er nå. Jeg tror ikke det kunne vært stort bedre. Jeg trives kjempegodt.

Hva er dine mål for fremtiden?

- Først og fremst å få fagbrev, så klart, svarer Vilde entusiastisk.

- Og å få en trygg og stabil arbeidsplass i etterkant. Det har gitt mersmak både de månedene jeg har vært her nå, og de dagen jeg har vært utplassert tidligere.

Har du noen tips eller kommentarer til andre som vurderer dette med lærling og hvordan de skal gå frem?

- Ja, det er nok ikke så mange som har tenkt på det å være lærling hos en trafikkskole, så jeg syns folk burde få øynene opp for det. Det er en del jobber som forsvinner nå, men trafikkopplæring vil være nødvendig en god stund fremover.

- Å skape et godt førsteinntrykk er veldig viktig for å få en lærlingplass. Hvis er innstilt på å gå inn med et smil om munnen og si hei, så har man allerede startet ganske bra, avslutter Vilde.

BildeVilde nett 1

BildeVilde nett 2